Milli Eğitim Bakanlığı, küresel iklim krizi, kuraklık ve artan hava sıcaklıklarının eğitim ortamları üzerindeki etkilerine karşı kapsamlı bir eylem planı hazırladı. “2026-2030 İklim Değişikliği Eylem Planı” ile okullarda hem öğrencilerin sağlığı korunacak hem de eğitim kurumlarının iklim değişikliğine karşı daha dayanıklı hale getirilmesi sağlanacak.
Yeni dönemde özellikle okul kantinleri ve yemekhanelerinde önemli değişiklikler hayata geçirilecek. Artan sıcaklıkların yol açabileceği gıda güvenliği risklerine karşı “soğuk zincir dijital takip sistemi” devreye alınacak. Böylece gıdaların saklama ve dağıtım süreçleri dijital olarak izlenecek.
OKUL MENÜLERİ DEĞİŞİYOR
MEB’in planı kapsamında okul menülerinde de yeni uygulamalar başlayacak. Karbon ayak izi düşük, bölgesel ve mevsimsel ürünlerin önceliklendirildiği “Sürdürülebilir Menü Yönetim Sistemi” hazırlanacak.
Kantin ve yemekhanelerde tuzsuz diyet menü seçenekleri de yer alacak. Böbrek rahatsızlığı ve alerjik hastalığı bulunan öğrencilerin ihtiyaçları öncelikli olarak dikkate alınacak.
AMBALAJLI SU YERİNE SU PINARLARI
Okullarda temiz içme suyuna erişim için de yeni adımlar atılacak. Ambalajlı su kullanımının azaltılması amacıyla yüksek filtrasyonlu su pınarları yaygınlaştırılacak.
Ayrıca öğrenciler arasında çelik veya cam materyalden üretilmiş kişisel su mataralarının kullanımı teşvik edilecek. Bu uygulamayla hem sağlıklı suya erişimin kolaylaştırılması hem de su tasarrufu bilincinin artırılması hedefleniyor.
OKULLARDA HAVA KALİTESİ TAKİP EDİLECEK
Plan kapsamında kapalı alanlarda doğal havalandırma artırılacak. 10 bin metrekare üzerindeki eğitim kurumlarında hava kalitesi ölçüm ve uyarı sistemleri kurulacak.
Sınıflarda aşırı sıcak ve soğuğa karşı ısı konforunu artıracak gölgeleme ve bina düzenlemeleri de yapılacak. Öğrenci, öğretmen ve velilere iklime uyum, erken uyarı, sağlıklı beslenme ve gıda hijyeni konularında eğitim verilecek.
YEŞİL OKUL DÖNEMİ BAŞLIYOR
MEB, “yeşil okul” uygulamaları kapsamında sıfır atık, su verimliliği, biyoçeşitliliğin korunması ve çevre farkındalığına yönelik çalışmaları da yaygınlaştıracak.
Okullarda yağmur suyu hasadı, gri su kullanımı ve kompost sistemleri uygulanacak. Başarılı çevre uygulamalarının paylaşılması için Bakanlığın dijital platformlarında “Yeşil Okul İyi Örnekler Portalı” oluşturulacak.
Yeni uygulamalarla birlikte okullarda daha sağlıklı, güvenli ve çevre dostu bir eğitim ortamı oluşturulması hedefleniyor.


